Tanke nr 1226: Vintersöndag, rollspel och nygammal läsning

Så var det söndag igen. Har precis avslutat ännu en rollspelssession med D, A och T i 1800-talets Norden, dvs. vi spelar Nordiska väsen (Fria ligan). Gruppen har tagit reda på att det förutom en ilsken hustomte även huserar en spiritus i Hedesunda. De har även djärva planer på vem som ska bli spiritus tredje ägare och poeten Wilhelm och banktjänstemannen Jacob är nu på väg för att manipulera denne blivande tredje ägare att ta emot silverdosan med den grönskimrande skalbaggen. Under tiden funderar mjölnaren på Jacobs erbjudande om ett fördelaktigt banklån för att rädda kvarnen och Hedvig sitter vid mjölnardrängen Lars sjuksäng och baddar hans feberheta panna med svala linnedukar. Nästa söndag går äventyret vidare, styrt av tärningsslag och spelledarens och spelarnas fantasi. Hur ska det gå?

Ute rasar snön i dagsmejan och sparvarna har hittat till vårt fågelbord. De hänger där på förmiddagen när solen ligger på, sprätter frön omkring sig och har det gött. Vi är övertygade om att de inte har några större svårigheter att hitta något ätbart i området. De ser hyfsat välnärda ut när de slajdar in mot talgboll och fågelhus.

Jag har också påbörjat ett projekt: nygammal läsning av böcker som jag slukade i början på 1980-talet. Det handlar om historiska romaner, främst indianböcker av Stig Ericson och Helmer Linderholm. Jag är mest intresserad av att läsa om Linderholms bokserie om svensken Lars Bure som blev adopterad av en indianstam, men det visade sig svårt att få tag på de första fyra böckerna (fanns inte på stadsbiblioteket) och därför har jag ansökt om lånekort på KB. Men dit kan jag inte komma förrän coronarestriktionerna har lättat. Under tiden gräver jag vidare vad gäller möjligheter till fjärrlån. Det finns vissa bibliotek som har kvar böckerna, men de ligger inte i närheten. Jag har dessutom hittat ett antal avhandlingar och forskningsartiklar som jag ska dyka ner i under omläsningens gång. Vi kan kalla det egen fortbildning inom barn- och ungdomslitteraturens historia. I väntan på att de böcker som jag har fått tag på dyker upp på ett bibliotek nära mig, läser jag Isabel Fonsecas Begrav mig stående. Fascinerande läsning.

För övrigt är det dags att äta lite sen lunch och inmundiga ytterligare regler för kommande veckas rollspelande.

Kommentarer