Tanke nr 1236: Skånskt besök

Efter att ha kommit hem efter årets västkustroadtrip blev det ett par dagar med sömn, läsning, bad och minigolf. På tisdagen hämtade vi upp A vid Cityterminalen. Han hade åkt buss från Björnrike – där resten av familjen befann sig – i nästan åtta timmar. Stackars påg. Vi började med att käka tacos på La Neta vid Drottninggatan, sedan strosade vi neråt mot Sergels torg så han fick spana in Plattan. "Jag trodde den var mkt större", var hans reaktion. Det påminner om när jag såg Biblioteksgatan för första gången och reagerade på samma sätt: "Va, jevvla mkt snack om en sån kort gata". Vi tog t-banan hem och lät A ligga på soffan med sin telefon medan vi åkte och handlade. Lite senare smet A och jag ut på kvällspromenad och råkade hamna mitt i en basebollmatch i Skarpnäck. Det var himlans trevligt trots att ingen av oss kunde reglerna. Två gånger skrek folk "boll!!" och vi fick akta oss för att inte få den i huvudet. Men det gick väl. Vi hann även med att få reda på hur man stannar med rullskidor (plogar och planerar) samt att hjulen kommer i fyra olika "hastigheter", 1–4. Vår guide, stilmässigt iförd spandex, till rullskidornas hemliga värld hade ett på fyror eftersom det skulle gå lite trögt när han tränade, annars körde han på tvåor. Hans sällskap däremot hade inte kommit längre än till treor. Där ser man. Vi hittade även ett rådjur vid Bergholmstorpet som villigt lät sig fotograferas innan vi landade hemma igen.

Nästa dag begav vi oss av på utflykt till Armémuseum. Fascinerande många fanor och olika uppfinningar för att ta död på andra på värsta tänkbara sätt. Mycket uniformer, fler kanoner än vi kunde räkna till och fiffiga små spionvapen. Jag blev rätt sugen på en penna med giftampull. Efter tre timmars museivandrande blev det pizza på Übermalm innan shopping i Gallerian till A ("Gillar hon verkligen att shoppa?" sa A till D. "Ja det gör hon verkligen", svarade han). Efter middag tog vi ett välbehövligt kvällsdopp i Flaten och det visade sig att A var lite långsam när det gällde att komma i vattnet, som var mer än ljummet. Vi hoppade lite från hopptorn också och blev hyfsat svala till slut.

På torsdagen styrde vi mot Nynäshamn för att gå på loppis. Det blev Skyddsvärnet och där råkade D & jag hitta en soffa. Men soffa + tre personer + bil funkade inte. Men T ryckte ut med pickupen och inte bara kom och mötte upp oss och körde soffan hem, han hjälpte även till att bära upp den, ta ner den gamla soffan och körde den till tippen. Fortfarande så glad över det. Och han har så många tjänster att hämta hem från oss. Vi passade på att käka gelato i V-haninge och ta ett snabbdopp innan hemfärd. Eftersom det var lika varmt som tidigare blev det kvällsdopp i Flaten även denna dag och sedan var vi rätt möra.

På fredagen följde jag A till Centralen och satte honom på tåget mot Skåne. Tåget var försenat, perrongen var knökfull och A var orolig för att jag inte skulle hinna av i tid efter att vi hade hittat var han skulle sitta. Men visst hann jag av tåget i tid, trots att alla envisades med att gå på samtidigt. Folk.

För övrigt har det hunnits med ytterligare en roadtrip, till Järvsö via Grängesberg och med stopp i Säter på hemvägen, men det får bli ett eget inlägg. Nu ska jag sova och imorgon är tydligen min semester slut.

Kommentarer