Tanke nr 1237: Roadtrip norröver

Semestern 2021 är icke färdigdokumenterad. Det finns en resa kvar – vår roadtrip med A & T i slutet av juli. Det får bli i punktform:

• På måndagen packade D och jag in oss i lånebilen från svärfar och puttrade till K-lida för att hämta upp A & T. När alla hade tagit plats drog vi igång den gemensamma spellistan och satte kurs mot dagens första delmål – ett besök hos H i Hacksta. Det var fint att vara på landet, se postbilen ila förbi och klappa Kaiser (hunden). Dessutom var O från Gbg där så vi hann med att säga hej till honom också. Efter tips från H körde vi den sceniskt vackra vägen via Eka till Enköping där vi slog oss ner på Drottningens uteservering för att inta lunch i form av olika sorters kött i bröd.
  • Mätta och glada och varma puttade vi in i bilen igen för vidare färd mot Grängesberg där vi hade planerat att övernatta i Disponentvillan. A hade varit förutseende nog att boka in en separat visning av arbetarbostäderna i Stora Hagen och Lennart N. från hembygdsgillet mötte upp oss vid Ica för en trevlig, informativ guidning i historien. Han berättade även om känslan att som arbetarpojkarna stå utanför grindarna till Disponentparken och titta in ... De hade tydligen en damm med guldfiskar på den tiden. Disponentvillan rekommenderas verkligen som övernattningsställe. Stora, bekväma rum och tillgång till villans övriga utrymmen + parken. Vi åt middag på verandan och var nöjda med vår första dag.
  • Tisdagen innehöll besök, och guidning av Stig (polare med Lennart) på gruvmuseet Mojsen. Det blev självklart också en rundvandring i besöksgruvan. I och med att vi skulle vidare till vårt egentliga huvudmål med resan – Järvzoo och Varghotellet – hann vi tyvärr inte med vare sig skolmuseet eller Cassels, konserthallen med slogan "Grängesbergs Albert Hall". Det får bli nästa gång.
Roadtrip – dag 1
  • Vi körde på ödsliga vägar, fikade i Enviken på Jonssons fik & butik och funderade över det här med all skog innan vi landade på Kick Saloon Two i Järvsö för mera kött. Mätta och belåtna checkade vi sedan in på Varghotellet. När jag klev in i mitt och D:s rum var det första jag såg en stor varghane som låg i en grop utanför fönstret och sov. Fascinerande var bara förnamnet. Det var ett helt ljuvligt boende, trots sanslös värme. "Vi har vargar utanför fönstret", var en mening som upprepades gång på gång åtföljt av ett nöjt flin. Vi tog en kvällspromenad genom parken och njöt av tystnad, vidunderlig natur, snygga älgar, förtjusande lodjur, coola ugglor och ännu mer vacker natur. Att sedan ligga i sängen och spana på vargarna som lekte tafatt utanför fönstret ... obeskrivligt!
Roadtrip – dag 2
Roadtrip – dag 3
  • Efter god frukost var det dags att sätta hjulen i rullning igen. Vi tog oss till Sandviken och shoppade och åt lunch på Radiatorfabriken. Därefter var det inte särskilt långt till Gävle och ett besök på Fängelsemuseet. Vi kunde inte undvika ett besök och en kaffe på Dragongate, innan vi avslutade med middag på Gröna huset i Tungelsta, lämnade av A & T och sedan landade hemma igen – mycket, mycket nöjda.
Roadtrip – dag 4

För övrig enades vi om att vi gör om det här nästa år.