Nittonde tanken: Lobotomering och sopkvastar


Igår kunde jag inte somna. Hjärnan roade sig, och mig, med att omväxlande sjunga "Ovan där" och "Har du sett mina skor", samt citera Lagerlöf och Bukowski. Eftersom hjärnan är i avsaknad av avstängningsknapp, såg jag framför mig hur någon skruvade upp skallbenets gångjärn (jo, de finns där om man letar noga), blottlade hjärnvindlingarna och inväntade ängeln och djävulen*. De i sin tur kröp omkring med borste och skyffel och rensade upp bland alla överflödiga textfragment som hade krupit in i diverse skrymslen och prång.

Sedan somnade jag.

*Se en tecknad film, med Pluto och en katt. Någonstans i denna film kommer en konflikt uppstå mellan Pluto-ängeln/-djävulen alternativt katt-ängeln/-djävulen. Änglarna brukar vinna, i alla fall efter ett tag. Efter att ha sett denna film bör ni veta vad jag menar.

Kommentarer