Tanke nr 1135: En bokmässa i punktform

Sitter och lyssnar på partiledare efter partiledare som kommer ut från talmansrummet och håller presskonferens om sådant som de redan sagt. Journalisterna håller låda mellan uttalandena och partiledarna navigerar mer eller mindre skickligt mellan de utlagda minorna om regeringsbildning, ultimatum och kravställning. Jaja, det blir nog en regering den här gången också.

Men nu var det årets bokmässa som inlägget skulle handla om och inte den politiska situationen i landet. Beredda? Nu kör vi.

Onsdag
På onsdagen tog jag tåget ner till Göteborg. Det kom nog till och med i tid om jag inte minns helt fel. Efter snabb "jag behöver lite ..."-shopping i Nordstan tog jag vagnen till Hotell Vasa. Bestämde mig för att pröva något annat än Panorama i år. Jag träffade sedan L och vi tog oss till Manfreds för traditionsenligt för-häng. Det var fint att sitta och snacka över en schnitzel och komma ikapp med vad som har hänt sedan vi sågs senast. Jag tog mig en kvällspromenad genom Linné och Haga tillbaka till hotellet och njöt av att det luktade höst.

Torsdag
En av bokmässetraditionerna, mitt torsdagshäng med M, bröts i år. Enligt rykten har han tydligen ett jobb att sköta. Så kan det gå. Jag promenerade bort till mässan via Vasagatan, Avenyn och Södra vägen. Vid Berzeliigatan var det en kvinna som sa: "Du är på väg till mässan. Fullt fokus!". Jag kunde inte neka och hon var ute i samma ärende. Vi pratade på fram till kaffebaren vid Korsvägen (före detta Mahogny, numera Tonys), där vi köpte kaffe och skildes åt. Jag slog mig ner på uteserveringen och bytte några ord med kvinnan som visade sig vara ansvarig för en av restaurangerna inne på mässan. Hon hade en lång arbetsdag framför sig och jag avundades henne inte.

Väl inne i mässhallarna gjorde jag som jag brukar: började i ena änden av A-hallen och vandrade sedan systematiskt igenom gång efter gång. Det var bättre stämning i år än förra året, fastän närvaron av uniformerad polis fortfarande var hög. Jag besökte Hippo och fick höra: "Du är sen." "Är jag?" "Ja. Du brukar komma bit 10.30 och nu är den nästan 11." Sant. Jag har tydligen mina vanor. Dessutom undrade de så klart var M höll hus. Ingen av oss tyckte det var helt ok att han inte var där, men vad göra? Även Willa Holma fick traditionsenligt besök. Gästis var tillbaka år och hade en lika trevlig monter som alltid, jag svängde förbi Vilhelm Moberg-sällskapets monter och hittade två fina böcker jag inte hade sen tidigare och i Opals monter köpte jag en tygkasse med Findus på.

Min vän A befann sig på mässan tillsammans med de andra lärarna på hennes skola och vi träffades för att luncha på Frank's. Kul att se henne och skönt att komma ifrån mässbullret ett tag. Tillbaka inne på mässan vandrade vi iväg åt olika håll, men möttes upp igen för en cava innan det var dags att gå hem för dagen.

Jag hann också med att fika med S, också det en tradition. Jag var hyfsat trött i huvudet efter alla intryck och samtal, men tog mig i alla fall till Lai Wa och åt råfriterad kyckling. Ingen dum avslutning på en bra dag.

Fredag
Efter frukosten gick jag åter bort till mässan för att tillbringa förmiddagen i Föreningen Arbetarskrivares monter. Träffade föreningens grundare, Bernt Olov Andersson, och pratade arbetarlitteratur från norr från förr. Vi tyckte båda om "Med rallarkärra mot dikten" visade det sig. Bra matchning. 

Montern fick också besök av gymnasieelever vars mål var att komma ut från mässan så snabbt det bara gick, i alla fall de första två. De skruvade lite på sig när jag frågade om de var lediga efter att de gjort uppgifterna som de blivit tilldelade (till exempel att samla in fem författarautografer). De skruvade på sig ännu mer när jag konstaterade att de nog tyckte att "böcker å sånt inte var särskilt intressant". Stackarna visste ju inte att de pratade med en före detta svensklärare. Nästa omgång elever hade inte lika bråttom. När jag berättade att det här var en förening där folk skrev böcker om "människor som verkligen jobbade på riktigt" sa en av killarna: "Så de är såna som vi?! Vi är såna som ska jobba på riktigt. Vi går på GTG." "Jepp, helt rätt", sa jag. Han såg uppriktigt förvånad ut över att det fanns de som skrev om sånt som var hans verklighet. Jag håller tummarna för att han minns det och kanske framöver har lust att berätta och beskriva sin verklighet. Det behövs.

Vid lunchtid gav jag upp mässan för den här gången och mötte upp M utanför. Vi hamnade på Franskan och shoppade sedan på HM. Därefter promenerade vi ner för Avenyn, köpte kaffe hos Lillans och eftermiddagsfikade på Ahlströms.

Via ett kort besök hos M på hans nuvarande kontor i Victoriapassagen, tog jag mig till hotellet för att ladda om inför kvällens traditionsenliga vänhäng på lokal. Vårt vanliga ställe, Maharani, hade tydligen stängt och Krakow hade bytt ägare så i år blev det ännu en gammal trotjänare – Tien Tsin. Det var en fin kväll. S var där, K också, M så klart, K och I, L och K från gamla kontoret. Vi enades om att hädanefter ska vi bara träffas på ställen som har runda bord. Samtalen rörde sig om högt och lågt som vanligt och jag var varm i hjärtat av att se dem allihop.

Lördag
Jag behövde inte checka ut förrän klockan 12. Lämnade väskorna på hotellet och promenerade via Haga bort till Järntorget. Där smet jag inom Cigarren, drack kaffe och väntade in K. Vi tog sedan en shoppingtur i Linné och gick på Emmaus och Myrorna. Det blev lunch på Yammy Kitchen på Andra Lång och en hel del prat.

Sedan hämtade jag upp mitt bagage och åkte till Mölndal för att kvarta hos M och hans familj. Mysigt! Kul att se förändringarna, till det bättre, av Mölndals centrum, äta god mat, spela dataspel med A, hänga i tikihyddan och snacka och lyssna på bra musik och skämmas bort i största allmänhet. Kan hända att det här blir ytterligare en av mina bokmässetraditioner. Den som åker till Gbg får se.

Söndag
Efter frukost, och ytterligare dataspel, tog jag mig till Centralen för att ta mig hem med Blå tåget. Det rekommenderas! Sköna säten med gott om plats i andra klass, vackra luftiga vagnar med vackra gränslag och god husmanskost i restaurangvagnen inklusive hovmästare från Mölndal och vita dukar. Jag lunchade tillsammans med en annan kvinna som också åkte själv. Det gjorde oss ingenting att tåget blev försenat på grund av en nedriven kontaktledning i Katrineholm, utan vi satt där och pratade medan ett höstvackert Sverige passerade utanför fönstret. Det visade sig att hon bodde i Gbg, men hade en lägenhet i Gröndal. Så vi ska träffas för lunch när vi befinner oss i samma stad nästa gång.

För övrigt blev inlägget inte alls i punktform, och jag ska återgå till presskonferenserna i riksdagshuset. Det låter som om det kan vara riktigt roande för tillfället.

Kommentarer