Tanke nr 276: Damm, snö och fiskgratäng

Jag röjer i lägenheten. Mellan disk, dammsugning och våttorkande av golv blir det fiskgratängsrester, Hitsville USA, bokläsning och lätt planering av kommande vecka. Passar på att göra en uppdatering av de senaste dagarnas händelser också när jag ändå är igång.

I fredags hade jag och kollegorna A och L den andra workshopen om målarbete. Beställningen var att den skulle vara praktiskt inriktad och producera faktiska resultat. Vi hade tre mål att utgå ifrån sedan den första workshopen i november, och uppgifterna blev därefter: att skissa på informationsupplägg, att göra en "det är omöjligt"-övning som sedan vändes till positivt tänk och sedan avslutade vi med ett rollspel. Det gick hem och jag var grymt nöjd med allas insats. Dessutom hade dagen ett stänk av Ronja-tänk: att man måste öva på farligheter annars vet man ju inte vad man ska akta sig för.

Fredagskvällen innehöll välförtjänt thai-mat, en orgie i Extreme Makeover: Home Edition och insikten om att Ty Pennington är löjligt lik grodan Kermit. Läste sedan ut Whites Svärdet i stenen och funderar nu över om det ska katalogiseras som en bok, eller fyra. Det är ju en tetralogi: Svärdet i stenen, Vinden och nattens drottning, Den missanpassade riddaren och Ljuset i stormen. Jag skriver en bok på listan för enkelhetens skull.

Igår var det dags för resten av de filmer som var inbokade på årets filmfestival: RageDraken och FörhöretAftonstjärnan. Den sistnämnda lokalen var en hit. Besök om du har chansen. Rage kom, sågs och gick mig förbi, men Förhöret har fortfarande inte riktigt lämnat hjärnan. Fast bäst med dagen var nog att bland måsar och iskross korsa älven med båt. Det var som att åka i slush. Försökte se Melodifestivalen men stängde av med jämna mellanrum. Sällar mig till dem som vill skicka Dolph till Norge. Påbörjade en ny Trenter istället: Färjkarlen.

Imorse blev det frukost på sängen och avslutning av nämnda Trenter-bok. För att inte behöva halka runt på golvet mer, är det städdags och nu ska jag ge mig på rummet. För övrigt anser jag att snön bör smälta bort.

Kommentarer