Tanke nr 1112: Om ost

Ibland äter jag ost på mackan, eller "usst" som det tydligen heter på skånska enligt S. Men det kan inte vara vilken ost som helst, inte heller kan den se ut hur som helst. Min ost får inte vara för mesig i smaken, men inte heller för stark. Konsistensen är viktig också. Hård ost ska det vara. Den får inte tappa formen under nedhyvlingen. Hur osten hyvlas är nog det allra viktigaste. Jag hatar skidbackar. Och kanter. Därför har jag, fram tills nyss, föredragit färdigskivad ost.

Min favoritost till vardags.

N visade sig, under den gångna helgen på Gotland, vara en superb osthyvlare. Tunna jämna skivor, jämnt toppskick och inga kanter. Osten i sig var en lagrad herrgård, hård och salt. Full pott helt enkelt.

I kylen finns just nu en bit Admiral, en rundpipig ost från Ostkompaniet. Än så länge håller den måttet, och formen.
Favoritost för tillfället.

För övrigt är det dags att diska.

Kommentarer