Tanke nr 1200: Dagens ord

"Siukola fördes inte långt. Ett stycke från herrgården åt kyrkbyn till låg en liten skogsdunge tätt intill vägen. Där parkerades bilen. Päkki blev kvar vid fordonet medan de andra ledde Sikuola in i skogen. De knuffade honom hårdhänt framför sig men sa ingenting med undantag för korthuggna uppmaningar och kommandoord." (Ur Söner av ett folk, s. 274)
Jag befinner mig mentalt i Finland i början av förra seklet. Omläsning av Linna pågår. I Söner av ett folk förekommer ofta ordet "skjutsning" i bemärkelsen att kidnappa någon, gärna mitt i natten, och köra ut denne i skogen och banka skiten ur personen.

En snabbenkät om vad ordet betydde under en lunch på kontoret ledde inte till något särskilt, mer än vad som står i SAOL, att skjutsning är ett substantiv som bygger på:
skjutsa verb ~de ~t
• låta åka med i transport­medel
 SAOB däremot står det:
hunsa l. trakassera l. ”köra” med (ngn)
Där återfinns också följande mustiga variant:
(i vissa trakter, bygdemålsfärgat) skjutsa länsman (jfr β), bildl.: tömma tarmen, göra sitt tarv; 
Och när jag skrollade ner i listan hittade jag även detta:
(om förh. i Finl. under 1930-talet) med avs. på politisk motståndare: med våld transportera (från en plats till en annan, i sht till plats nära ryska gränsen); ss. vbalsbst. -ning äv. konkretare, om enskilt tillfälle då sådan transport ägde rum.
Där ser man. Och som de vana octobloggsläsare ni är vet ni så klart att Linnas böcker har legat till grund för flera "Dagens ord", till exempel tåkoan och tyckmycken. För övrigt är det dags för ett inlägg till.


Kommentarer