Tanke nr 1221: Årets Octotextjobb 2020

Octotext – genomförda uppdrag 2020

Visst är ni väl sugna på ytterligare en lista? Jajjemän! Här kommer 2020 års lista – utan inbördes rangordning – över vad som hänt hos Octotext under året:

OTW

Årets korrekturläsning av 10 nummer av Skolvärlden, medlemstidning för Lärarnas riksförbund (LR), var de sista. Mellan 2012–2020 har jag hunnit korra 85 nummer och arbeta med tre olika chefredaktörer. Extra kul att Linda Blomdahl, en av författarna till Skolcoachboken (Liber, 2020) nu är en av Skolvärldens bloggare: https://skolvarlden.se/bloggar/linda-blomdahl. Sen var det en överraskning att se kusinens namn dyka upp i tidningen: https://skolvarlden.se/artiklar/lararbristen-kommun-kommun-snart-ar-var-femte-pensionar.

Liber

I år har jag varit redaktör för inte mindre än åtta (!) böcker varav sju är avslutade och en befinner sig i korrekturstadiet. Jag har även varit författare av quizfrågor till ett läromedel i historia för högstadiet.

Alla bilder kommer från liber.se.

Övre raden från vänster: Kreativa lärprocesserSkolcoachbokenSOS Historia 7–9 (författare av frågor), På vetenskaplig grund – som fick högsta betyg hos BTJ.

Undre raden från vänster: Förskolans teknikundervisningLärarprofession – från VFU till eget klassrumHandbok i rättspsykologi (2 uppl.), Förskollärarens metod och vetenskapsteori (2 uppl.).

Ecorado

I år har jag i samarbete med Ecorado bearbetat texter av Roland Arvidsson så att de blev manus till sagorna i "kojan" belägen i Magistratshagen i Linköping – världens modernaste lekpark. Läs mer om projektet här. Sedan fick jag även äran att hålla i en workshop om hur Ecorado ska nå ut till än fler. Men det tar inte slut där. Vi har fortsatt planera, och offerera, så att vi får chansen att fortsätta jobba ihop även nästa år. Spännande!

Bilder från invigningen av världens modernaste lekplats i Magistratshagen, Linköping den 30 september 2020. Foto: Octotext.

Om ni inte har vägarna förbi Linköping den närmaste tiden kan ni följa med på en guidad tur här. I och med samarbetet med Ecorado är jag nu även en del i två advisory boards: dels Ecorados advisory board, dels Sagorikets.

Volvo Buses

Volvo Buses är en av två nya kunder för året. När coronan slog till öppnade sig via en fantastisk Göteborgskontakt en möjlighet att hålla i en skräddarsydd skriv- och textutbildning för just Volvo Buses. Och när det uppdraget avrundades kom frågan upp om jag kunde hålla i en workshop för de tekniska skribenterna i Göteborg – och Polen. På distans. Där alla jobbade hemifrån utan jag och chefen som befann oss i ett mötesrum på Hisingen. Vi ska ha avstämning här i början på januari så får vi se om det kommer nya möjligheter till samarbete. Håller alla tentakler!

SLU – Sveriges lantbruksuniversitet

Kontakter är bra. En annan grym kontakt som jag har samarbetat med både inom Ecorado och GIFT-projektet (Uppsala universitet, 2019) tipsade SLU som var i behov av en redaktör. Det blev till ett möte som blev till fler möten som blev till att jag kommer jobba med dem under en stor del av 2021. Kul!

För övrigt är det dags att börja fnula på ännu en lista eller två.



Kommentarer