Tanke nr 1120: Kommunsafari

Diverse arbeten som påverkar tåg- och kollektivtrafiken gör att det är meckigt att ta sig runt i och omkring hufvudstaden för närvarande, se till exempel här. Värmen och dubbla restider gör det dessutom ännu mindre lockande åka som vi brukar. Så D och jag hyrde bil måndag–fredag den här veckan. Dels för att kunna komma ut på landet och bada på olika ställen, dels för ac:n.

Måndag 23 juli
När vi hade hämtat ut bilen på måndagen körde vi till Nynäshamn. Det blev lunch (thai) och fika (glass från Lejonet & Björnen, man får ju passa på att vara lokalpatriot när man kan) i hamnbodarna och shopping på bland annat Dollarstore i köpcentret Sjötelegrafen. Dollarstore kändes som ett kombinerat Ullared och ÖoB och vi hittade – äntligen – en klassisk äggklocka för 20 spänn.

D var loppissugen och googlade fram Gotthems café och second hand. Det var en hit! Förutom att vi hittade Herb Alpert, Supremes (original), Arbetarrörelsens sånger (Pogo-plattan 102–103) och Nils Dacke vol. 3 (också original) på vinyl, fick vi tag i gott kaffe och goda bullar innan stängningsdags. Trevlig personal var det också. Besök om ni har möjlighet.

Vi hade plockat åt oss några informations- och inspirationsfoldrar på turistbyrån nere i hamnen och bestämde oss för att köra den så kallade runstensturen. Det var en slingrig väg som fick en att tänka på både Paradis-Oskar och Harry Martinsson. Vi missade tyvärr alla fyra runstenarna som fanns längs sträckan, men vi fick oss ett bad i Grindsjön. Inte fel. Dessutom var det säkert 25 °C i vattnet.

Vi åkte längs slingrande vägar och hamnade på pizzerian i Tungelsta, mitt emot stationen. Pizzorna var stora, knapriga och goda. Mätta och glada åkte vi vidare genom Huddinge, blev bortfintade i och med ett vägarbete och kom inte upp på 73:an som tänkt. Istället åkte vi vidare mot Tyresö och via Skarpnäck tog vi oss hem till Bagis.

Tisdag 24 juli
På tisdagen blev det besök på Rindö. Vi hade tur och haffade Ulla en dag när hon faktiskt var hemma. Vi passerade Sickla köpkvarter på vägen dit och körde sedan via Värmdö till Oxdjupet där det blev färja.

Väl framme blev det kaffe under den stora kastanjen. Pudeln Molly låg i skuggan och vilade. Helt rätt tänkt i den tryckande värmen. Efter fikat tog vi en promenad ner till en jättefin badplats. D, Ulla och jag badade medan L och Molly höll sig i skuggan. Molly gillar tydligen inte att bada. Knashund.

Vi körde samma väg tillbaka. På grund av alltför mycket testosteron på vägen, körde jag vidare in till stan och släppte D som skulle träffa J över en öl. Jag lyckades trixa mig tillbaka mot Söderort och landade nöjd på balkongen med en isglass.

Onsdag 25 juli
D närde en önskan om att besöka Skoklosters slott. Så på onsdagen packade vi badväskan och gav oss av på äventyr norröver. Det blev en fin fika vid Håtuna kyrka då vi gubbgooglade Folkungaätten och försökte komma på vad som hade hänt vem när. Det gick ganska bra.

Vägen vinglade genom landskapet och så småningom kom vi fram till slottet. Det blev glass och kaffe innan vi blev kulturella och vandrade igenom ståtliga rum med några av de mest pråliga takmålningar och utsmyckningar jag sett. Värmen gjorde att orken tröt och vi gav oss av till närmsta badplats, Slottsskogens utebad. Det var undanskymt, sparsamt med folk och väldigt varmt i vattnet.

Det ryktades att min vän J skulle medverka i ett zumbapass på Wenngarns slott, och då det ligger nära Sigtuna som varken jag eller D hade besökt så åkte vi dit för middag och sightseeing. Det var en gullig stad, som Trosa fast äldre. Det blev lax och potatissallad på Plåt-Pelles mat och café. Sedan strosade vi längs med vattnet och avslutade med en glass på Strandvillans café. Tyvärr fick vi inte se J zumba i värmen. Då hade vi fått vänta en bra stund.

På väg hemåt övervägde vi att ta oss till Årsta havsbad, men vi ändrade oss och körde till Hellasgården istället. Där var det trångt som vanligt, massa folk som badade, cyklade, skrek och hade sig. Men vi fick badat och körde sedan vidare mot Hemköp i Skarpnäck, via Älta, handlade och åkte hem till den lilla, varma katten.

Torsdag 26 juli
Även denna dag blev det utflykt norr om stan. I sann fnattar-anda kom vi först bara till Globen. Det blev ett snabb lunch på Donken innan vi styrde kosan mot Öregrund. I Alunda hade konditoriet semesterstängt men vi fick tag i kaffe på Ica. Väl i Öregrund bestämde vi oss för att ta färjan över till Gräsö och besöka Gräsöbaden. Äntligen fick vi bada i kallt vatten! Vi huttrade men var glada i alla fall.

Vi körde igenom Harg på vägen och när vi var på väg tillbaka igen åkte vi ner till Hargshamn och åt medhavd macka på den lilla bryggan. Det stod en man och joxade med minst fem fiskelådor. Vi fick se honom göra några kast också, men det blev inget napp medan vi var kvar. Vi slingrade vi oss vidare via 292:an (som saknade rastplatser när vi behövde dem), missade att kissa i Rimbo, men lyckades i Täby. Vi kom hem rätt sent och hamnade på balkongen igen.

Fredagen 27 juli
Bilen skulle lämnas tillbaka, så vi körde mot Hammarby sjöstad, lämnade bilen i garaget och lämnade in nyckeln i receptionen. Eftersom det var alldeles för varmt att försöka göra någonting ovan jord, tog vi oss till Medeltidsmuseet via en lunch på ett mexikanskt hål-i-väggen-ställe i Gamla stan. Museet var fint – och gratis. Rekommenderar ett besök om ni har möjlighet.

För övrigt hade jag tänkt göra en lista över alla de kommuner, förutom Stockholm, som vi besökte under de här dagarna men det blev krångligt. Vill ni göra en egen lista, se här.