Tanke nr 1123: Dagens ord

Det är dags för en av octobloggens riktiga höjdare: dagens ord. Idag har ni extra tur för det är inte bara ett utan två ord.

kisse-/kattvind = "... ett vindsutrymme under yttertaket som ligger i samma plan som ett bostadsutrymme med rum i normalhöjd. De finns normalt i övervåningen i hus med hög takvinkel" enligt Wikipedia

Ordet var nytt för mig, hörde det härom helgen när jag var på besök i Småland. Mer om ordet hittar ni här.

äggsnacka = säga att man vill ha hårdkokta ägg och sedan inte äta upp dom utan lägga dem i kylskåpet och glömma alltihop

D gjorde scones härom kvällen. Jag bad honom koka de tre ägg vi hade kvar. När jag ska hugga in på ägg nummer två så ... finns det inget. "Jag gjorde bara ett", sa D. När jag frågade varför, svarade han: "Det är så mycket äggsnack på dig. Därför gjorde jag bara ett". Jaha.

För övrigt tycker internet att jag menar "ägg Nacka" vid sökning på ordet och ger tips på ett flertal ställen där man kan köpa ekologiska ägg. Internet har fel.

Kommentarer