Tanke nr 1124: Vinyl på Söder

Igår pilade D och jag iväg till Eriksdalshallen för att gå på skivmässa. Jag hade trott att det var som förra gången, det vill säga trångt, varmt och massor av utställare – men tji fick jag. Det var ingetdera. Men jag var nöjd i alla fall. Man slapp trängas vid backarna = bra, fast urvalet var ganska snävt och mycket var dyrt = mindre bra.

I vanlig ordning var det mest massa grånande män som bläddrade bland plasten. Och så var det jag då. Jag såg en annan kvinna som var besökare, och en som sålde plattor. Den sistnämnda jobbade på Mad Records på Odengatan.

D gav upp tidigare än jag och försvann mot andra delar av Söder. Men jag kollade igenom alla backar som inte var hårdrock eller jazz och kom till slut ut med följande:


På förekommen anledning kommer här mer Torsson-relaterade artiklar, framvaskade ur det däringa internätet. SvD gör en ordentlig genomgång av Torsson här. Sångaren och låtskrivaren Bo Åkerström är också professor i medicinsk kemi vid Lunds universitet, läs mer här.

Torsson gav ut sina två första lp-skivor, Att kunna men inte vilja (som jag fick i julklapp av D för några år sedan) och ovan nämnda En rökare i krysset på Svenska Popfabriken i Klippan.


Fin etikett till fin julklapp – Torsson.

Äsch, vi tar en Torsson-video när vi ändå håller på. Håll till godo.



Flertalet band har spelat in Klippan, Wilmer X till exempel. Vill man läsa mer om Klippanpop finns det en bra text här. Och tycker ni att läsa gör man bäst i böcker, rekommenderas boken "Ett skivbolag i varje by – om Svenska Popfabriken i Klippan". Det är förresten inte första gången Torsson nämns på octobloggen, utan tredje. De två tidigare inläggen hittar ni här och här.

För övrigt anser jag att det är dags att boka biljetter till Torssons spelning på Södra Teatern i oktober. Håll tummarna för att det finns biljetter kvar.

Kommentarer