Tanke nr 1080: Böcker man läst

Det är en hel del nyhetsbrev som trillar in i min mailkorg för tillfället. De allra flesta av dem har jag valt att få, Selma Stories till exempel. Jag signade mig för deras nyhetsbrev i samband att jag fick vatten och en skön sittplats i deras monterhörn på senaste bokmässan.

I senaste utskicket fanns det en lista över böcker som folk säger sig ha läst, men inte gjort: "17 böcker du säger att du har läst fast du inte har det". Jag var ju tvungen att kolla hur jag låg till.
  1. Flugornas herre / William Golding
  2. Alice i underlandet / Lewis Carroll
  3. Den store Gatsby / F. Scott Fitzgerald
  4. Möss och människor / John Steinbeck
  5. Dorian Grays porträtt / Oscar Wilde 
  6. Dödssynden / Harper Lee
  7. Mordet på Orientexpressen / Agatha Christie
  8. Hundra år av ensamhet / Gabriel Garcia Marquez
  9. Glaskupan / Sylvia Plath
  10. 1984 / George Orwell
  11. Liftarens guide till galaxen / Douglas Adams
  12. Anne Franks dagbok / Anne Frank
  13. Svindlande höjder / Emily Brontë
  14. Mästaren och Margarita / Michail Bulgakov
  15. Jane Eyre / Charlotte Brontë
  16. Sagan om ringen / JRR Tolkien
  17. Räddaren i nöden / J.D. Salinger
Hmm, 11 av 17 – 65 %. Inte så pjåkigt. Det är oklart om jag har läst Christie-boken eller inte. Den finns inte med på någon av årslistorna mellan 2010–2017 i alla fall, inte heller på 2009 års lista. Och den har jag inte lagt upp ser jag. Det får genast åtgärdas. Bättre sent än inte och så ni vet.

Jag gillar listor och böcker. Vill ni fräscha upp minnet med fler boklistor kan ni läsa den här från 2009, eller den här från samma år. Ni kan också kolla upp listorna över världsbiblioteket här.


Kommentarer