Tanke nr 1082: Språkforum 2018

Ännu ett sånt där "bättre sent än inte"-inlägg. Den här gången handlar det om Språkforum 2018, Språktidningens årliga konferens, som i år ägde rum på Rival fredagen den 13 april. Jag har varit på konferensen en gång förut, men var då inte riktigt nöjd med innehållet. I år såg upplägget grymt mycket bättre ut:

Första halvan av dagen.

Andra halvan av dagen.

Min vän I som är översättare, hade tagit sig upp till Stockholm tillsammans med sin anställda H för att språknörda tillsammans med mig. Det blev en fin dag, fullmatad och mestadels bra föreläsare. Maria Bylins prat var en av dagens höjdare, och det var kul att höra Agnes Lidbecks inställning till sitt skrivande och sina karaktärer. Karin Milles och Siv Strömquist gjorde också bra ifrån sig och jag fnissade ett flertal gånger när Niklas Källner var uppe på scenen. Att dessutom se Lennart Hellspong i verkligheten (hade hans bok "Konsten att tala – Handbok i praktisk retorik" som kurslitteratur i mitten av 90-talet) var kul.

Jag har fortfarande kvar den i bokhyllan. Prislappen (193 kr) sitter kvar på baksidan och diverse blyertsanteckningar inuti styrker att jag till och med har läst stora delar av den.

Vi avslutade dagen med middag på Mariaberget och ramlade sedan mätta, nöjda och glada till diverse förorter och hotellrum. För övrigt är det mulet och jag ska snart gå till Friskis och träna.

Kommentarer