Tanke nr 1205: Dagens ord – coronaöde

Egentligen är det inte just den här dagens ord, utan det dök upp i fredags. Jag behövde en del saker som inte gick att få tag på i hemmakvarteren, så efter en sväng på kontoret gick jag inom närmsta galleria. Först besökte jag tebutiken (inklusive markeringar i golvet och plexiglas framför kassan) och sedan åkte jag upp på andra våningen och där ... var det mörkt och ståljalusierna var nerdragna för de flesta affärsingångarna.

Jag tyckte det var konstigt eftersom jag trodde de hade öppet till kl. 20 (ja, jag är bortskämd med generösa öppettider) och sedan såg jag papperslapparna i var och vartannat skyltfönster "Ändrade öppettider ...". Det var en konstig känsla att gå omkring i en mestadels nersläckt galleria som verkade vara stängd men som ändå var öppen. Jag kunde handla ett ihopfällbart (!) fotbad på Clas O., men resten av ärendena fick vänta.

När jag stod och väntade på tvärbanan kom ordet farande:
coronaöde (adj.) = ställen som brukar vara öppna är stängda i förväg p.g.a. att det inte är så många som befinner sig i köpcenter numera
Och innan ni protesterar vilt, ja det funkar även som substantiv:
coronaöde (subst.) = en personlig berättelse om hur coronapandemin har drabbat antingen en själv eller någon närstående
För övrigt har jag kammat hem ett nytt litet uppdrag för Ecorado och även blivit erbjuden en plats i deras advisory board. Självklart sa jag ja. Nu är det dags för dagens promenad.

Kommentarer