Tanke nr 1206: Herr Mås

Idag föreslog D att vi skulle gå ner till Skarpnäck och ta en kaffe på Coffeeli efter frukost. Vädergudarna lovade enligt SMHI att vara välvilliga fram tills efter lunch. Sagt och gjort, vi strosade långsamt ner genom nästanutspruckna träd, koltrasttjatter och hundar. Kaffet var gott och vi pratade bland annat om hur/vad/varför gällande mitt verk till Manifestation Lövholmen och att jag funderar över vilka kaféer som egentligen fanns i Göteborg under tidigt 1990-tal.

På vägen hem hittade vi herr Mås. Han traskade målmedvetet längs med gångvägen och spanade mot portarna, som om han ville ta sig in och se om det var där de andra måsarna i området höll till. När han försvann bakom en gräskulle undrade vi om han hade gått vilse, men strax därefter dök det lilla vita huvudet upp igen och han fortsatte med bestämda steg nerför asfaltsgången. Vi fnissade för han såg så ... upptagen ut, som om han verkligen sökte efter a) mask (vilket är dumt att göra på en asfalterad gång istället för på gräsmattan bredvid), b) närmsta vägen till tunnelbanan för att dra in till stan och hänga med de tuffa måsarna, c) hade tappat bort sin måsflock och kände sig både ensam och fri på samma gång. Jag hoppas att han hittade vad det nu var han var ute efter. Eller så traskar han stadigt söderut och erövrar en allt större del av världen.

För övrigt är det fredag och jag ska göra ett sista jobbryck innan det är helg.

Mer om Coffeeli hittar ni här. Och ja, jag har varit nostalgisk över Göteborgs försvunna kafévärld tidigare. Mer om det här.

Kommentarer