Tanke nr 1207: Killen i kassan på Konsum

Ibland händer det att jag byter ut morgonrocken, tar på mig kläder och går till affären. Ikväll var en sådan kväll. Regnet hade just slutat, det låg förvirrade daggmaskar på alla gångbanor och koltrastarna hade sig som vanligt.

Inne på Konsum plockade jag ner några varor i en korg, undvek att köpa choklad och styrde stegen mot kassan. Killen som satt där (hädanefter kallad K) var mitt i en diskussion med en kollega. "Jo, men så var det – alltså innan Sverige blev Sverige", sa han och vände sig sedan till mig. Jag lyfte ett ögonbryn och följande samtal utspelade sig:

K: Nordisk mytologi asså, vi slutade tro på asar när Sverige blev Sverige.
Jag: Hmm, de fanns parallellt ett tag också.
K: Jo men vi trodde på asar innan Sverige blev ett land, innan det fanns länder.
Jag: Sant. Du pratar med en historielärare.
K: Va! Är det sant?
Jag: Jepp. Man kan säga att Sverige blev Sverige när smårikena enades under en kristen kung, men det fanns fortfarande de som trodde på asar. Det tog ett tag innan kristendomen slog igenom.
K: Jag lyssnar på en podd som heter Kungar och krig men det är liksom fortfarande oklart.
Jag: Mmm, det finns liksom inget klart svar. Å det där när Sverige blev Sverige ... det kan vi ju prata om men det kommer ta lång tid. Det beror bland annat på om man håller på götar eller svear*.
K: Men vi är ju helt klart svear!
Jag: Du ja ...
K: Inte du, jo men du bor här nu så du är också det.
Jag: Det har du ju rätt i ... Du kan kolla upp Blot-Sven, googla på det.
K: Var det ett slag eller?
Jag: Nä, en person.
K: Ska kolla det.
Jag: Gör så. Lycka till!

Det var ingen lätt fråga han ställde och jag hade inga tydliga svar, men om ni vill förkovra er kommer några tips här:
 För övrigt är det dags för ännu en tur till Storybroke.



Kommentarer