Tanke nr 163: Om paraplyer och klister

Min bror väckte mig idag. Han var på väg till Jönköping. Jag mumsade havregrynsgröt och kröp ner i sängen. Gråväder utanför, regnet trummade mot taket. Jag kom att tänka på att det står ett paraply i min hall, märkt med Chalmers-loggan, och i skåpet på kontoret står ett annat paraply, ett turkost i plast. Jag ville att det skulle vara tvärtom. Tar och byter imorgon.

Det hemmavarande paraplyet har en lös krycka vilket fick mig att fundera över Karlssons klister, hur det ser ut och hur det luktar. Det i sin tur förde tankarna vidare till kontorsklister, i grå trekantsplastförpackning med röd pip och rött lock. För att inte tala om björnklister. Det luktar speciellt, barndom och pappersdockor som klistras upp på kartong för att hålla bättre. Grön rund plastburk med plats för spateln. Spateln var röd om jag inte minns alldeles galet.

Kommentarer