Tanke nr 759: Boksortering pågår

Igår satte M upp nya bokhyllor hos oss. En av gårdagens stora frågor var: Hur ska vi sortera nu då? Tja, det blev gott och blandat. I nya hallhyllan hamnade författare som vi bara har en bok av. Exempel? Umberto Eco bredvid Maja Ekelöf, Norman Mailer bredvid A.A. Milne och Tartt bredvid Thydell. Skönlitteraturen är för sig, musiklitteratur för sig, kokböcker för sig, serier för sig och allmänna prettoböcker för sig.

Det kom två nya böcker i brevlådan idag (hur de ska sorteras tål att tänkas på) och så har jag varit på biblioteket också. De hade en Lang inne som jag inte har läst. Än.

Apropå böcker, många böcker. För drygt tio år sedan var jag på ledarskapskurs med delar av mitt dåvarande jobb. Kursledaren frågade hur vi helst ville bo. Mitt svar blev – bland böcker, som i ett bibliotek. Det håller på att slå in.

För övrigt vill lilla katten gå och lägga sig. Eller rättare sagt, hon vill att jag ska gå och lägga mig. Hai.

Kommentarer