Tanke nr 761: Skriverier och coaching

Nyss hemkommen från skrivgruppsmöte. Det är trevliga tillställningar de där mötena. Vi inleder med att någon av deltagarna bjuder på middag, sedan följer två timmar av olika skrivövningar. Det kan vara:

  • Skriv alla ord som du kommer på som börjar på bokstaven "k".
  • Skriv alla adverb du kommer på.
  • Gemensam miljöbeskrivning: alla säger någonting som syns, hörs, luktar, finns på en plats. Sedan använder man dessa beskrivningsord för att skriva en kort text.
  • Allitterationer. Skriv en kort text som bara innehåller allitterationer.
  • Dikter. Skriv en kort dikt utifrån valfritt föremål i rummet.

Det är skönt att man inte behöver förbereda något. Det är bara att gå dit och sätta hjärnan i skrivläge. Och om någon undrar över mannen med torskfunderingarna så kan jag bara säga att inget har hänt i den där gränden – än.

Passade också på att spontancoacha en av skrivgruppsdeltagarna inför hennes jobbintervju i morgon. Tror det kommer gå alldeles utmärkt. Kniper med tårna en smula och hoppas på det bästa. Har också fått in en egen ansökan om att medverka i ett projekt som syftar till att mötas över gränserna mellan olika yrkesbranscher. Håll tummarna för att det funkar. Går det igenom berättar jag mer.

För övrigt väntar en stunds tv-titttande innan jag snor en katt och går och lägger mig. Kan hända att jag räknar några mucklor i Pettsson & Findus-kalendern också. Något ska man ju ägna sig åt.

Kommentarer