Tanke nr 1015: Om populärkulturella referenser, del 3

Nähä. Vi är inte riktigt klara än. Det finns mer att säga om Help!. Vi har inte pratat om det mest uppenbara, om musiken, än. Och musiken är anledningen till att vi började nysta i den här populärkulturella härvan över huvud taget. Så här gick det till:

När D och jag hade varit på Kulturhuset och lyssnat på Beethoven, typ, fortsatte vi att lyssna på diverse olika klassiska stycken under veckorna som följde. D hade en dag satt på något från Spotify som lät bekant och jag sa: "Men det här kommer ju från Help!, från eftertexterna". Sedan började jag nynna på Beethovens nia och sa: "Och de sjunger Beethoven för tigern så den ska somna, när Ringo blivit inlåst i pubens källare".

"The Bengal man-eating tiger, Roger, was kept behind a glass during the shooting. The scene sparks the great global encompassing sequence that celebrates Ringo’s favorite lyricist, Ludwig Van. The scene is so goofy and yet so infectious. It encapsulates the power of music and does it while whistling with a tongue in a cheek."
(Från Den of Geek)

Sen var tankeprocessen igång och jag har varit på väg att skriva de här inläggen många gånger, men inte förrän den här helgen fick jag ihop alla trådar. Enligt IMDb:s soundtrackinfo ser listan, vad gäller klassikerna, ut såhär:

Prelude to Act III
(1850) (from "Lohengrin")
Written by Richard Wagner
Overture from the Barber of Seville
(1816) (uncredited)
Written by Gioachino Rossini
Played over the end credits.
Symphony No. 9 in D minor, Op. 125
(1824) (uncredited)
Written by Ludwig van Beethoven
Sung a cappella by many people.

Men jag saknade ett av de klassiska styckena och fann också hos Den of Geeks:

Tchaikovsky's top ten hit of 1840: 1812 Overture.

Jaha. Så jag lärde mig, ett par år innan jag började spela klassiskt själv, att gilla en del klassiska stycken genom att titta på Beatesfilm. Där ser man. För övrigt anser jag det vara en passande avslutning att lista mina topp tre Beatleslåtar från filmen. Kommer här:

You've Got to Hide Your Love Away
(1965) (uncredited)
Written by John Lennon
Performed by The Beatles with Accompaniment by John Scott as Johnny Scott performing on flutes
Published by Capitol Records 


Ticket to Ride
(1965) (uncredited)
Written by John Lennon with Paul McCartney
Performed by The Beatles
Published by Capitol Records 


Another Girl
(1965) (uncredited)
Written by Paul McCartney
Performed by The Beatles
Published by Capitol Records 

Kommentarer