Tanke nr 1084: En helg i Göteborg

Förra torsdagen satte jag mig på tåget för att åka ner till Göteborg några dagar. Jag landade på Centralen vid halv två och vandrade runt ett par timmar på gator jag gått, innan jag satte mig på Da Matteo på Magasinsgatan och beställde in kaffe och pizza i väntan på L.

L hade enligt utsago "fastnat i Polen" och kom därför lite sent. Det var lugnt förstås och vi gick igenom vad som hänt sedan senast vi sågs (bokmässehelgen). Det var en hel del, både kul och sorgligt. Livet ni vet. Sedan promenerade vi ner till Centralen igen och jag tog pendeln ner till brorsan.

Välkomnades med den sedvanliga sprint–hopp–kram-kramen från W. Fick ett liknande mottagande av L när jag kom in i hallen. M skulle på zumbaresa till Kreta och var sömnig, men vi hann säga hej och äta lite middag ihop.

På fredagen vakades* jag av L och hon och jag hängde medan bror var på jobbet och W i skolan. De skulle springa Valborgslopp, sjunga in våren och äta glass. L och jag tampades med varandra och det funkade fint. När resten av familjen kom hem, blev det tacos till middag, jag nattade L och sedan var det dags för mys: kycklingspett, chips och Hot Shots 2. W svidade om till morgonrock och kröp ner mellan mig och brorsan i soffan.

På lördagen tog jag mig en morgonpromenad ner till pendeltåget för att åka in till Göteborg och årsmöte med Berättelsefrämjandet hemma hos O på Tredje Långgatan. Vi åt frukost och gick igenom dagordningen. Sedan anslöt ytterligare personer och vi genomförde årsmötet utan alltför mycket krångel.

Jag och L kände för att ses lite till, så hon körde in och hämtade upp mig vid grillkiosken vid Hagabion. Det blev lite sightseeing i mina gamla kvarter på Oxhagsgatan på väg hem till L. Det första jag ser när vi närmar oss rondellen vid Ica-affären är ett splitter nytt hus som i första läget skymmer mitt gamla hus. Jag trodde för en sekund eller två att min dröm om husets förändring hade blivit sann. Men som tyr var fanns huset kvar. Och staketet. Men av björkar och gräsmatta fanns det inget. Fast vid en närmare granskning såg jag att gräsmattan hade grävs upp (i och med en omfattande renovering, bland annat hade entrén flyttats) och att det antagligen kommer växa gräs där snart igen. Känslan av att något hade försvunnit fanns dock kvar. Det var länge sedan jag hade mitt hemma där ...

Det blev ytterligare sightseeing i Flatås och Högsbo innan vi kom hem till L där vi drack kaffe och tittade på roliga barnböcker tillsammans med M, hennes yngste. Sedan körde hon mig hem till brorsan igen, sa att "jag fick för mig att du var uppvuxen i ett likadant hus som jag – en suterrängvilla i mexitegel", hälsade på brorsan och L innan hon åkte tillbaka hem igen.

Efter att barnen hade nattats och jag hade läst två kapitel ur "Loranga, Mazarin och Dartanjang" för W, satt jag uppe och pladdrade med brorsan tills det blev sent. Det finns mycket att prata om. Det är fint.

På söndagen var det lång dags färd mot Stockholm och som vanligt kändes det skönt att sätta sig på tunnelbanan mot min förort i stan. Jag gillar att vara borta, men jag gillar allra mest att komma hem igen. Visserligen blev jag utmjauad av katten, men hon hade ju helt rätt – jag hade varit borta i flera dagar. Och det är inte ok. Nänä.

För övrigt är det fredagseftermiddag och i helgen ska det bli sommarvärme här.

*vakades = att höra tappet av små fötter mot golvet och se en liten som står bredvid ens säng och säger "hej" väldigt tidigt på morgonen.

Kommentarer