Tanke nr 1088: Fables of Jenny 1974–1980

För några år sedan fyllde jag fyrtio. Firandet blev i form av hemmafest och jag hade gjort en spellista på Spotify över olika låtar som jag har gillat, eller som har påverkat mig, under åren.

Men för att det skulle bli något mer än att bara lyssna på låtar, skrev jag ner små ledtrådar på lappar och tejpade upp dem på garderoberna i hallen. Gästerna kunde sedan gå och titta på lapparna och säga till exempel: "Jag vill veta mer om låt nummer 1 på 84–86-listan". (Det stod: "Anders Eldeman han kan han".) Så drog jag en anekdot om låten, varför den var med på listan och vad det hade med Anders Eldeman att göra.

Lapparna har legat i en låda – fram tills nu. Här kommer första listan: 1974–1980.
  1. I Medlehavle sadirner svimmar
  2. Pappas låt
  3. Jullov och tidiga mornar
  4. En av låtarna jag kan texten på – fortfarande
  5. Jag fattar fortfarande inte vad den handlar om
  6. Den var hemsk då – och det är den fortfarande. Så det så.
  7. Stå på scen ensam? Inga problem!
Det var ledtrådarna. Här kommer facit:
  1. I Medelhavet
  2. Jennie, Jennie
  3. Tigern är ett majsigt djur
  4. Kalle Kobra
  5. Lingonben
  6. Talrika tallrikar stenåldern i Umbukta
  7. Sockerbagaren
 För övrigt hittar du Spotify-listan här, jag minns inte alla anekdoter och förresten är det dags att äta glass.

Kommentarer