Tanke nr 1094: Litterära favoriter från förr

Yes – där fick jag in en allitteration också. Gôtt! Det är varmt, det är sommarfeeling och det fylls år lite till höger och vänster. I fredags fyllde min guddotter M sju år. Håhå jaja. Hon har en lillasyster också, T som är fem. Jag har i uppdrag att ge dem litterär fostran, alltså köper jag böcker i present. I år var jag extra glad åt att kunna skicka ner de två första böckerna om Katitzi som kommit ut i nyutgåva. Det är fint att kunna ge bort sina favoriter och hoppas att de kan bli någon annans favoriter också. Fast jag tycker att de gamla omslagen och illustrationerna av Björn Hedlund är finare ...

Föredrar Hedlunds Katitzi framför Joanna Hellgrens.

Även W får böcker i present lite allt som oftast. På fredag fyller han nio! Oh my ... Han var med på bloggen redan som litet skrutt, se mer här. Då jämförde jag honom med Mazarin. Nu står Barbro Lindgren-böckerna om Loranga, Mazarin, Dartanjang och de andra i hans bokhylla. Han har sagt att han tycker att de är knasiga, men det är ju grejen. Det är allt man inte får och bör göra i en salig röra. Rekommenderas.

I julas fick han en annan av mina favoritböcker – Bröderna Lejonhjärta. Nu kommer han få två Lindgren-klassiker till: Ronja Rövardotter och Mio min Mio – båda i pocket. Då får han i och för sig inte Ilon Wiklands illustrationer, men ändå.

För övrigt vill jag se Walderstens Bröderna Lejonhjärta-tolkningar på Kulturhuset Stadsteatern men det får bli en annan dag. Nu ska jag gå och träna. Det lär bli varmt.

Kommentarer