Tanke nr 943: Definitionsdags tror jag

I kväll är det skrivargrupp. Det är en charmig samling människor och många, kanske till och med alla, skulle nog kunna definieras, och definierar sig själva, som nördar.

Enligt tidigare upplagor av Saol är nörd = (ibland nedsättande) enkelspårig och löjeväckande person, tönt. Men tydligen har definitionen, genom nördupproret ändrats i senaste upplagan så att nörd nu = en person med stort specialintresse, se även Sveriges RadioWikipedia tar upp att nörd är både positivt och negativt laddat.

Pratade just med T i telefon. Hon definierade sig själv som "nörd by proxy", det vill säga att hon har så många nördiga vänner att hon själv definieras som nörd – och kanske är hon det också, nörd alltså. Det finns fler som nörddefinierar sig på samma sätt som T, här till exempel. En googling senare hittar jag "Nörd på Pride", nördigt.nu, att det är en hit att dejta en nörd och ett test: "Vilken nördtyp är du?".

En ovilja att definiera mig själv i allmänhet och definieras av andra i synnerhet gör att jag kluven till begreppet. Är jag en nörd? Antagligen …

  • jag gillar frälsismusik och gammal gospel
  • jag läser helst böcker som är äldre än 65 år
  • jag läser allt jag kommer över av favoritförfattaren för tillfället: just nu Ajvide Lindqvist
  • jag gräver ner mig i arbetarlitteratur
  • jag gillar gubbrock
  • jag har mina stammisställen
  • jag "går på stan", till exempel på lördagar, enligt en speciell rutt
  • jag samlar på Lang-romaner
  • jag lyssnar på en pod i taget
  • jag gör ingenting halvdant
  • jag lajvar och åker på konvent
  • jag har nördiga vänner
  • jag löser Melodikrysset med D varje vecka

Jaha. Okej då.

Kommentarer