Tanke nr 947: Armod och elände

Det här med att läsa Kulla-Gulla … det går av bara farten! En bok, en timme. Så jag har råkat klämma några till de senaste dagarna. Har läst dem flera gånger förut, men nu var det ett bra tag sedan. Fick dem av min mormor under början/mitten av 80-talet, någon eller några i födelsedagspresent och några i julklapp. Jag har hela serien, samma utgåva, tolv böcker totalt.

När jag pratade om korngryn och Mobergs "Utvandrarna" i höstas tog jag upp att det antagligen var Kulla-Gulla-böckerna som fick in mig på spåret och intresset vad gäller svensk historia, främst ur den lilla människans perspektiv: vardagshistorien, vardagstristessen, stryk, lera och gråa timmerstocksstugor på karga åsar. Förra året fyllde tydligen Kulla-Gulla 70 år. Där ser man. DN skriver mer om det här.

Apropå boksamtal och Moberg: nu är filmen som spelades in klar och kommer visas på Aspuddens bibliotek i början av februari. Återkommer om det när exakt dag och tid är satt. Jag har blivit ombedd att komma dit och prata lite mer. Kul!

Kommentarer