Tanke nr 945: Nyord, synonymer och slang

Årets första skrivargrupp ägde rum i torsdags och jag fick frågan om jag kunde leda. Jo men visst. Upplägget blev:

  • nyord
  • synonymer
  • slang
  • första meningen

Första omgången gick ut på att vi drog var sitt nyord och sedan skriv en text som var inspirerad och/eller innehöll nyordet. Tid: 5 min.

yoloa

"Klippkanten såg aggressivt på honom. Den tittade liksom under lugg, den blängde. Förtorkade grästuvor som slets åt olika håll av havsvinden gav den blängande klippkanten ögonbryn, buskiga ögonbryn brynta av solen.

Långsamt tog han ett steg närmare kanten. Stenarna rasslade undan som de också var skräckslagna, lika rädda som han var. 'Yoloa, my ass', tänkte han ilsket och ryckte ett par gånger i gummirepen som var fastsatta runt hans anklar."

Andra omgången var svår. Det gällde att utifrån ett ord, under två minuter skriva så många synonymer som möjligt. Min favorit var:

snygg = bingo i genpolen

Tredje omgången var att vi först definierade ett slangord på det sätt vi tyckte passade och sedan skrev en text med inspiration från ordet/definitionen på fem minuter:

bonanza = uttryck för bönor som kokat för länge och därmed endast smakar som en mjölig gegga, alt. uttryck för folk som har umgåtts för länge i samma kretsar (och därmed geggat ihop sig alldeles).

bonn-ansa

"Han drog nöjt med fingret längs med liens egg. Den hade nog aldrig varit såhär skarp förut. Men så visste han ju hur en slipsten skulle dras också, hur mycket vatten man skulle använda, hur snabbt man behövde veva, hur lätt man måste vara på handen för att undvika att stålet skevade till och blev ojämnt.  Han hade det rätta handlaget, den rätta känslan. Det hade han ärvt av sin far, och sin farfar – båda verktygsslipare av rang. Långsamt drog han de sista tagen för att få till den perfekta skärytan, den som skulle kapa skägg och hår på gårdens manfolk utan mankemang."

Så kan det gå. Och nu ska jag städa.

[städ- och matpaus]

Lägenheten är ren. Tjoho! Och här kommer sista utkastet från torsdagens skrivargrupp. Fjärde omgången var "Första meningen". Man drar en lapp med en mening på och den meningen måste inleda  texten, till exempel såhär:

"Du lämnade min säng i morse. Du lämnade min säng i morse – och du sa inte hej då. Det är inte rättvist. Jag säger alltid hej då innan jag lämnar din säng. Och om du inte är vaken skriver jag en liten gullig lapp som jag ritar hjärtan på och lägger på min kudde så att du ska se den när du vaknar och undrar var jag är. Ibland lägger jag lappen på din mage, ibland sätter jag en post it i pannan på dig. Jag gör på många olika sätt men jag säger alltid hej då. Att bara lämna min säng så där är fan ta mig straffbart. Det borde ge minst sex månaders fängelse på vatten och bröd, om inte mer. Ju mer jag tänker på det desto argare blir jag. Du förtjänar inte mig. Du förtjänar inte att få sova i min säng och du förtjänar absolut inte några fler söta lappar."


Kommentarer