Tanke nr 1037: Om födelsedagar och juligheter

Saker och ting kommer måhända i lite ologisk ordning här emellanåt. Men det är sånt ni får ta. Dokumentation är bra. Annars skulle jag till exempel inte ha kommit ihåg vad jag gjorde förra julen.

I år kan man säga att D och jag maxade våra västkustbesök genom att dels åka till H-stad för att fira mammas 70-årsdag helgen 16–17 december (tacka vet jag flyg från Bromma), dels åka tåg ner till gamla hemstaden tillsammans med Z 20–26 samma månad.

Ok, vi börjar med kalasandet. Först var det uppsamling och paketöverlämnande hemma hos päronen. M hade önskat sig ett fotoalbum, som det mormor fick när hon fyllde 80. Jag och svägerskan har planerat, diskuterat och valt. Och kul har vi haft! Dessutom flyttade Erik in – bland andra.

Hur sortera? Tematiskt? Kronologiskt? Hur placera? Traditionellt eller grafiskt?


Fotoalbum in the making. Etiketter med mera från Kristinas Scrapbooking.

Därefter promenerade jag, D, bror och M bort till Hotel Continenal. Mamma hade bokat in oss där så vi fick extra lyxkant under besöket. Efter att ha bytt om och skålat i bubbel – dagen till ära liksom, så gick vi till Yoss på Storgatan. Mycket bra ställe, rekommenderas! Vi inmundigade förrätt och varmrätt, lilla L fick fint arrangerade morotsstavar och hyfsat mycket uppmärksamhet från personalen, jag åt chévre inlindat i bacon och toppade med ryggbiff, klabban Torsten stal showen – speciellt när D helt sonika åt upp honom – och det var gulligt i kubik när lilla L gick hand i hand med D genom stan, fast hon ville inte hålla honom i handen med det klämda fingret. Tillbaka hos päronen skålade vi återigen för födelsedagsbarnet innan vi drog oss tillbaka till hotell och sånt.

Nästa morgon kl 08.00 stod D, M och jag i våra badrockar och väntade ivrigt på att de skulle öppna innergården så vi kunde ta oss ett dopp i den varma källan. Men det visade sig att de inte öppnade förrän kl 09 ... Dock löste det sig genom att de fixade så vi kunde komma in till källan drygt en kvart senare och under tiden passade vi på att äta lite för-frukost. Mys var bara förnamnet. Efter badet var det dags för frukost nummer två innan vi knallade bort till Nissa strand för att dricka kaffe och äta bullar med mamma och hennes gäster. Träffade min morbror och moster och G och M för första gången på evigheter. Supertrevligt.

Tre dagar senare tog vi vår lilla tuffing till katt och åkte tåg ner till Göteborg. A hämtade upp oss och skjutsade hem os till S som lånat ut sin lägenhet till oss. Under de kommande dagarna lokalshoppade vi på Backaplan med omnejd. Sonjas garn var en upplevelse – gôtt tjôt var bara förnamnet. Vi hann också med ett besök hos svågern med familj och hustittarbesök hemma hos I & K innan själva julandet tog vid. Den 23.e fick vi återigen skjuts av A – till H-ås denna gång. Vi installerade katten hos D:s mamma och sedan var det lunch hemma hos A och G. Jag blev kär i Manne, deras lilla hund. Fjantig och gullig och glad – och supercharmig. På kvällen åt vi födelsedagsmiddag hemma hos S och nästa dag blev det jullunch på samma ställe – inklusive sill (D:s favorit), ål (S:s favorit) och grönkål (min favorit).

Vi fick låna en bil att kuska runt med och efter Kalle tog vi pick och pack och katt och åkte till brorsan för tomtebesök och julklappsutdelning (den oinkande julgrisen var en hit). Vi sov över, fick äta supberb långfrukost arrangerad á la M innan vi tog bilden in till stan, lämnade katten, körde ut till H-ås, lämnade bilden, fikade och tog bussen in till stan igen. Och på annandagen var det mjauig dags färd mot Stockholm inklusive bortskämd men söt fransk bulldog vid namn Chili innan vi landade i soffan hemma, nöjda och trötta.

För övrigt ska jag inte resa någonstans alls nästa jul och nu är det dags för textbearbetningsjobb och mera kaffe.

Kommentarer