Tanke nr 1041: Dags för en dementi

"Jag började gå runt på stan helt planlöst. Medan jag gick kändes som om jag hade ett visst begrepp om meningen med saker och ting. Detta var naturligtvis inte sant. Men att bara stå i en gränd hjälpte knappast heller."
(Ur "Uppgången i faunan", C. Bukowski, "Smutstvätt – 26 berättelser om allmänt vanvett")

Ja du Charles, aka Henry Chinaski. För inte så länge sedan hävdade undertecknad att "Bukowski alltid är bra". Det är fel. I senaste lästa Bukowskiboken "Smutsvätt – 26 berättelser om allmänt vanvett" är det väldigt mycket som inte är bra. Och det handlar inte om att ta illa vid sig av all skit, all fylla, all misär – utan det som stör är att det är slafsigt och hastigt skrivet. Det är tunt och oengagerat för det mesta.

Bukowski är en av mina absoluta favoritförfattare, men allt han har skrivit är inte bra – och allt han har skrivit behöver inte heller ges ut. "Smutsvätt" är till största delen en bok som inte hade behövt ges ut (igen). Jag fattar behovet av mera Bukowski, behovet att dammsuga de smutsiga, skitiga hörnen efter texter, men ändå ... Meh. Jaja, ska snart ge mig i kast med hans dikter. Och de vet jag är bra.

För övrigt har jag skrivit om Bukowski tidigare, även om det var ett bra tag sedan, till exempel här, här, här och här. Och det är min kompis R.s fel, eller förtjänst, att jag över huvud taget började läsa, bli besatt av, fascinerad av Bukowski. När jag slutade mitt dåvarande lärarjobb långt tillbaka i någon sorts forntid som jag knappt längre minns, fick jag en korg full med saker som mina kollegor associerade med mig. I korgen låg bland annat "Min oskuld och Pearl Harbour" från R. Han sa: "Jag tycker det du skriver påminner om honom." Det är en jevvla bra komplimang. Nu är det dags att jobba vidare.

P.S Hittade en lista över viktiga böcker när jag gick igenom bloggarkivet efter Bukowski-inlägg. Ska ta mig en titt på den inom kort för att se om den behöver uppdateras/revideras på något sätt.

Kommentarer