Tanke nr 1049: Trespråkighet och gosattack

Igår hade vi J & J och lille R, 13 månader, på besök. Mysigt! R är lugn, glad och har såna där kinder som man bara måste pussa på och det bästa är att han är en sån gosboll. Det tar inte många minuter innan han har accepterat en och sedan kan man lyfta upp honom och så tar han tag i håret på en och gnuggar de där kinderna mot ens ansikte. Jag är ganska kär i R om det inte har framgått.

De hängde kvar under eftermiddagen så vi åt middag ihop. Då talades det tre språk om vartannat: kinesiska (J med R), japanska (J med J) och svenska (alla). Jag är nyfiken på hur R kommer ta till sig språken. Kommer han blanda? Ta ett i taget? Direkt snappa vem han kan prata vilket språk med? Han vände i alla fall på huvudet och tittade på mig när jag försökte uttala hans kinesiska namn. Det var antagligen helt knasigt uttalat, men det hedrar honom att han gav sken av att det var om inte korrekt så i alla fall ok.

Jag har tränat på Friskis & Svettis i Skarpnäck idag. Grymt bekvämt att promenera dit på tio minuter, träna och sedan gå hem igen. Kan tänka mig att göra om det trots skyltar med kristna budskap och uppmaningar inne i gympahallen. Bekvämligheten, och att det var ett bra pass, vinner över min antipati mot gudligt jox.

För övrigt är det dags att näthandla nästa veckas mat och se på EM-finalen mellan Sverige–Spanien i handboll.

Kommentarer