Tanke nr 1148: Musikstatistik

Jag kollade precis in "2018 Wrapped", Spotify's sammanställning över hur mitt – och D:s – digitala musiklyssnande har sett ut hittills i år. Det är en rätt spretig lista i och med att vi delar konto och har lite olika preferenser, men här kommer det!

Den första låten vi lyssnade på var:


Ingen av oss vet vad det här är, eller varför det är årets först spelade låt. Spännande! Vi får lyssna igen helt enkelt.

Antal minuter som vi har lyssnat:


Mest lyssnade artist blev, inte helt oväntat:


Åh, Roffe – vi får slå de där 8 timmarna under 2019!

Fem-i-topp artister, låtar och genrer:


Jag står för Roffe Ruff, The Wedding Present och Billy Bragg. Bruce Springsteen delar vi på och D är ansvarig för Achterbahn D'Amour. Jag vann artistlistan, D låtlistan.

Topp 100-listan är intressant lyssning. Där ligger följande låter på topp 10:


På tredje plats hittar vi The National som jag har bloggat om här och på nionde plats finns något oväntat "Alla vi barn i Bullerbyn". Jaja, så går det när en håller i ett rollspel i Linköping. På tionde plats finns den låt som jag trodde var den jag lyssnat mest på i år. Den vane octobloggsläsaren undrar så klart var Alf Robertson håller hus. han ligger för ankar alldeles utanför topp 10, på elfte plats med "Hon steg på finlandsbåten" – fantastiskt bra låt förresten.


Alternativa artister och jag hör tydligen ihop:


105 procent mer än den genomsnittlige Spotify-lyssnaren minsann! Satsar på att öka den siffran under 2019.

Äldsta låten vi lyssnat på blev tydligen den här:


Det är väl en sanning med modifikation, men men ...

Podlyssningen är det mestadels D som står för och av någon outgrundlig anledning är han skyldig till detta:


Tastebreakers-listan var kul! Bjussar på topp 10 från den också:


För övrigt lyssnar vi just nu, som sig bör, på acid house – "Acid tracks" med Phuture. Hai.

Kommentarer