Tanke nr 1229: Stigs Center

Det händer då och då att D och jag surfar på internet. Härom kvällen kom vi av någon anledning in på Stigs Center. Vi hade både varit där – var för sig – dock oklart när och varför. Historien bakom tillkomsten av Stigs Center är en liten guldklimp (se här), ett stycke historia i en dåtid med framtidstro – ett Mecka för bilburna på Hisingen enligt en av tidningsartiklarna som finns publicerade på webbplatsen. Det ryktas även om att D:s morfar befann sig på invigningen, vilket verkar troligt eftersom han också promenerade genom Tingstadstunneln innan den släppte på trafik.

Listan över hyresgästerna gav skjuts åt fantasin. Smaka bara på namn som "Pallservice i Göteborg", "Innovativ parkering i Göteborg", "Café Bar Sverige" och "Nisses Bygg". Så många företag, så många frågor, så få hemsidor. Men avsaknaden av hemsidor skapar ett sug efter att besöka detta bilisternas paradis.

Och inte att förglömma: Euroway hotell! De tipsar om aktiviter och om hur man lätt tar sig till de stora företagen på Hisingen. Dessutom har de toapapper med snibb på hotellrummen. Jag är svag för den där snibben, det är jag verkligen.


Jag må verka ironisk, men så är inte fallet. Jag är genuint nyfiken på en plats som Stigs Center. Det är en okänd värld, men ändå på något sätt bekant. Det är en förverkligad idé. Det är historia och nutid. Det är Göteborg.


Kommentarer