Tanke nr 1233: Belly Burst Essay

Ibland är internet fantastiskt. Förra året, ungefär vid den här tiden om jag minns rätt, fick jag ett mail från en professor vid universitetet i Arkansas. Först tänkte jag att det var spam, men det var ett detaljerat mail så kanske inte ... Å nej, det var inga konstigheter. En professor i USA ville verkligen veta om jag kunde hjälpa honom ta reda på om avsnittet om Anna och korngrynsgröten i Mobergs Utvandrarna var baserad på en verklig händelse eller inte. Professorn hade fått ett tips om att Moberg hade skrivit om korngryn och död och då hans svenska var hyfsat obefintlig hade han googlat och hittat en länk till det panelsamtal som jag medverkade i för flera år sedan.

"My interest was aroused by the following paragraph of the Mishnah: "He who was flogged and then flogged again [for two transgressions, and then sinned again,] is placed by the court in a cell and fed with barley bread, until his stomach bursts." 


I wondered if such a thing is possible. Someone mentioned to me the film made from Moberg's books, then I started reading the book.


I am very curious as to whether Moberg based his account of Anna on a real incident--if starving people in Sweden sometimes died after eating too much. It would be a bit help to me if you knew anything about that."

(Mail 2020-07-09 )

Det här var ju en utmaning som inte kunde lämnas ogjord. Så jag konsulterade bibliotek och läkarvänner, relativt ny och äldre Moberg-forskning och försökte bringa ordning i huruvida det var baserat på sanning eller inte.

"Dear Jenny,


I hope this finds you well.


I believe I may have found it. This is a paragraph from one of Eidevall's books (see below). My Swedish isn't so good, but I believe it says that this happened in Algutsboda (Moberg's hometown) in 1846. Is that right? 

Best, Jacob


(Mail 2020-07-14)

Undersökningarna fortsatte och, så klart, gick det att grotta ner sig än mer än vad som var tänkt från början. Efter diverse länkar, utdrag ur Mobergforskning på engelska och i början av mars i år kom så slutligen "Belly Burst Essay". Jag lägger den här. Läs gärna, intressanta reflektioner. Jag är glad över att ha kunnat hjälpa till att få (filosofisk) klarhet: Belly Burst Essay. Note: The layout is done by me.

Kommentarer