Tanke nr 1230: En eftermiddag i närliggande förort

Igår gjorde vi en utflykt till förorten söder om oss. Vi startade med ett besök på Återbrukets prylaffär och shoppade två väskor, en teburk, krukor och en plånbok för strax över 100 pix. De låga priserna, kombinerat med den extrema ordning som råder i affären, gör det till en av mina secondhandfavoriter.

Därefter smet jag över till Återbrukets bokhandel. Efter sedvanligt klappande av den långhåriga tax som lufsar runt i affären utspann sig följande konversation:

[De två expediterna sitter i en röd plyschsoffa och ser nöjda ut]

– Expedit 1: Hittar du något?

– Jag: Mmm, Kalevala ... har ni den?

– Expedit 1: Näe.

– Jag: Ok, då tar jag den här [håller upp en Booth-deckare i pocket].

Betalad och klar kilade jag sedan tvärsöver gatan till Adams café där jag mötte upp D som varit inom mataffären. Vi slog till på erbjudandet om kaffe och fralla och blev serverade vid bordet av den alltid lika trevlige caféinnehavaren. Vi spanade också in att Kalevala gick att låna på biblioteket.

Efter fikastunden kilade jag inom biblioteket med en kvart tillgodo innan stängning. Bibliotekarien letade fram boken i hyllan och sa:

– Den här borde man ju läsa.

– Mmm, sa jag. Jag ska läsa den för att vi rollspelar.

– Gör ni?

– Jepp, Nordiska väsen. Just nu befinner sig äventyrarna i Finland och är på väg till Kajana tillsammans med Elias Lönnrot.

– Ah, vet du vad? Jag har precis startat ett boulelag och min kompis har döpt oss till Team Väinämöinen.

– [fniss] Ok, då behöver du nog läsa Kalevala.

Promenaden hem var fin genom grönska, badplask och fågelkvitter. För övrigt är det dags att förbereda eftermidddagens rollspelsomgång.

Kommentarer