Tanke nr 1052: Förvirrad motionär

Jag testar att gympa på olika tider för att se när det är bäst – på morgonen/förmiddagen eller på kvällen efter jobbet. I tisdags var jag inbokad på ett danspass på Hornstull kl 10. Det var ett "soft" pass. Bra start på dagen tänkte jag.

Jag kom dit, bytte om och ställde mig att vänta utanför lokalen. Det var några saker som jag tyckte var lite underligt. För det första var det väldigt många som var där. Jaja, populärt pass, inga konstigheter. För det andra var alla grå- eller vithåriga. Jaja, det är nu pensionärerna gympar, inga konstigheter. För det tredje var det både män och kvinnor. Jaja, det är jag som har fördomar om män och danspass. För det fjärde var det en äldre man med mustasch som skulle leda, och inte den kvinna som stod i schemat. Sedan var det dags att gå in och börja ...gympa. Jaja, det har väl blivit en ersättare och därför blir det ett vanligt baspass. 

Det var ett trevligt pass med trevlig dansant musik och en trevlig ledare. I slutet av passet såg jag att även E från skrivargruppen var där. Det var barnpassning samtidigt så hon hade lämnat sin son A till barnvakterna och gympade hon med. Vi vinkade lite åt varandra och tittade på A som hade somnat mot sin passares axel. Gulligt.

På väg in i omklädningsrummet efteråt frågade jag en av damerna som varit med om det alltid brukade vara det här passet den här tiden eller om det egentligen skulle ha varit ett danspass. Hon tittade på mig och sa: "Det är alltid det här passet." Då slog det mig – jag hade gått till fel sal, den stora hallen istället för den lilla där danspasset var. Hjärnan var inställd på autopilot. Jag vet ju att det finns flera salar med olika pass på stället, men jag tränar ju alltid i stora hallen. Så även denna gång. Fast det var fel. Men jag fick tränat och nästa vecka är det en ny chans till danspass. Den här gången har jag skrivit in med stora bokstäver i kalendern att jag ska gå till LILLA hallen. Hai.

För övrigt är det mörkt och vi ser på Masterchef Australia.

Kommentarer