Tanke nr 1104: Barr och bröd

Igår på lunchen, plockade H som är professionell violinist och redovisningsekonom bort ett barr som hade fastnad i mitt hår. (H:s yrkesval har dock inget med händelsen att göra.) En stund senare såg jag att jag hade ytterligare ett barr i håret. Jag gick in i H:s rum så han fick ta bort det också. "Vad har du gjort!?" sa han förvånat. "Åkt buss", svarade jag. Igår blåste det jättemycket och vid busshållplatsen fanns massa tallar, och barr uppenbarligen.


Fantastiskt bra bok.

Att ha saker som fastnar, eller hänger fast, i håret fick mig att tänka på Häxtävlingen av Eva Ibbotson. Den vita häxan Belladonna har alltid något djur som söker skydd i hennes hår. Speciellt gullig är den lilla fladdermusen som gör allt för att peppa henne inför tävlingen där priset är att gifta sig med trollkarlen Arriman.

Till något helt annat: Härom dagen funderade jag över varför jag inte har sett ordet "painriche" i matbutikerna på länge. När jag frågade D om saken drog han en "snedtänkt" (för mer info om podden med samma namn se här) och berättade en historia som involverade Tore Wretman och restaurangen Riche, men som visade sig vara en faktoid.

Jag använde en favoritsida, svenska.se, och där stod följande:

Smidig sajt och ett av mina vanligare arbetsredskap.

Längre än så kom jag inte i ordgrävandet. För den som undrar så har jag skrivit om Snedtänkt tidigare, bland annat här och här. I övrigt får jag, i brist på fladdermöss och painriche, hålla tillgodo med barr.

Kommentarer