Tanke nr 1107: Dagens uttryck

I samband med samtalet om Basse Böckling dök idiomet "skapt som en nors" upp. Men vad betyder det? För det första, ett idiom = "fast uttryck vars innebörd inte framgår av de ingående ordens betydelser" (Svensk ordbok, svenska.se) För det andra betyder "skapt som en nors" följande enligt ne.se:

Definition från ne.se.

Men det går inte att sluta där. I BLT, Blekinge läns tidning, kan man under rubriken "Spalten med Yngve" läsa följande:

Yngve låter tankarna vandra fritt. Läs hela inlägget här. 




Språktidningen har också tagit upp norsen, i artikeln "Kär fisk har många namn". Hela artikeln förtjänar en genomläsning. Det ligger en hinna av fiskdoftande nördighet över texten som glädjer varje sann ordgrävare. Dessutom får man också reda på skillnaden mellan sill och böckling:

Jag kan inte låta bli att undra "Varför?".

Har man inte fått nog av nors vid det här laget, tipsar jag om att läsa miljöstrategen Bertil Karlssons text "Aprilfisken nors" som återfinns på Gensta kommuns hemsida. Jag har aldrig varit i Gnesta, men är lockad att åka dit, om inte bara för att följa i norsens kölvatten. Art Lab Gnesta är också värt ett besök skulle jag tro. Jag har träffat deras ordförande, Signe Johannessen, via min konstnärs- och numera även träningskompis, J. Det var ett bra tag sedan, men jag minns att jag gillade henne.

För övrigt anser jag att det är dags för semester.

Kommentarer