Tanke nr 1108: Tystnad råder

Jag är på Gotland och har gått och lagt mig. Flugsmällan är med. Hittills har ett flygfä mött döden mot tapeten, men natten är ung och flugorna många.

Ingen annan har dragit sig tillbaka, inte ens treåringen. När jag sa godnatt för typ en timme sedan hävdade hon visserligen att hon också skulle sova, fast det står alldeles klart att hon for med osanning.

Från köket hörs indiegitarrernas och rosévinets stämmor slingra sig samman i en komposition som dröjt alldeles för länge. Hönsen har ökat i antal sen sist och kycklingarna trängs i redet när pinnen sitter på för hög höjd och dessutom inte har längden inne för att rymma alla fjäderfän. De är inne på sin tredje tupp på snart två år, dock har höken inte siktats sedan i mars.

Jag har också förnummit den ultimata sommarklichén genom att likt en fjärilslarv i puppstadiet kampera i hängmattan medan vinden rasslade genom trädkronorna och himlen var overkligt blå. Det blir ett återbesök imorgon. Sällan har jag tänkt så få tankar och smajlat samtidigt.

För övrigt överväger jag som alltid att ha en gård med massa djur. Under tiden nöjer jag mig med flugorna.

Kommentarer