Tanke nr 1152: Kompletterande statistik

Det var lite för kul att titta på 2018 års boklists statistiskt sett, så jag har fortsatt. Mera siffror – varsågoda!

  • Tredjeplatsen för 2018 års mest lästa författare, 5 böcker, går till – Ursula K. Le Guin.
  • Andraplatsen för 2018 års mest lästa författare, 6 böcker, går till – Mark Billingham, en ny favorit för i år.
  • Förstaplatsen för 2018 års mest lästa författare går till – Elly Griffiths och Peter Robinson, 8 böcker vardera. Griffiths "återupptäckte" jag i år. Läste tydligen en bok av henne redan i juni  2016, men var av någon anledning inte så imponerad. Det har ändrats och jag kommer fortsätta läsa henne under 2019. Robinson däremot har jag ett mer labilt intryck av. Vissa saker är bra, andra inte. Men hans böcker har tydligen funnits rätt mycket nere på Bagarmossens bibliotek där jag har lånat de flesta av böckerna under året.
  • Andel av 2018 års lästa böcker där författare antingen är född eller verksam i England – 63 % (Mark Billingham, Stephen Booth, Roald Dahl, Neil Gaiman, Elizabeth George, Elly Griffiths, John Harvey, Reginald Hill, Peter Robinson, Graham Swift, Tarquin Hall och Virginia Woolf.
  • Antal olika länder som författarna för den totala boklistan 2018 representerar – 5 (England, Skottland, Sverige, Sydafrika och USA).
  • Antal titlar med ordet "död" i titeln – 15 % (9 stycken)

Jag verkar ha fastnat för genren british noir. För övrigt hade vi en bra nyår. D började möblera om i vardagsrummet, jag handlade och lagade middag (betor med getost och honung till förrätt, torskfilé med potatis och gräddig dragonsås till huvudrätt och salted karamell-glass till efterrätt), vid 22 beställde vi lite nya möbler från det stora möbelvaruhuset och sedan såg vi på fyrverkerierna från balkongen och drack bubbel.


Kommentarer